Suomen Meniere-liitto ry:n keskustelupalsta
25.04.14 - klo:08:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi on taas toiminnassa katkon jälkeen.

Palvelimen automaattisesti hakema päivitys sekoitti foorumin toiminnan. Samaan aikaan keskustelupalstan käyttämä domain www.suomenmeniereliitto.net meni vanhaksi  ja piti uusia. Ylläpito pahoittelee aiheutunutta katkoa.

Tilanne on foorumilla vastaa katkoa edeltänyttä tilannetta.

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ENG - tutkimus  (Luettu 1545 kertaa)
Hornet
Keskustelija
**
Sukupuoli: mies

KYLLÄ LÄHTEE !

Profiili WWW
« : 19.05.06 - klo:02:12 »

Mulle on jossain vaiheessa tarkoitus tehdä ENG tutkimus.Mitä sillä mahdollisesti saadaan selville, ja miten se tehdään.
Onko kenelläkään tälläisesta tietoa ?
tallennettu

Oi Järki hoi ! Älä tuhoa luovaa hulluutta.
Marija
Hero Member
Sukupuoli: nainen

Profiili
« Vastaus #1 : 19.05.06 - klo:07:20 »

Heips

ENG-testauksessa silmien ympärille kiinnitetään elektrodeja, jotka mittaavat silmien liikkeen testin aikana. Itse testi tehdään pimeässä huoneessa. Aluksi pitää katseella seurata pienen pisteen liikkeitä eri suuntiin. Sitten muistaakseni pitää silmät suljettuina käännellä päätä puolelta toiselle (tämä paljastaa mahdollisen nystagmuksen eli silmävärveen). Kalorisessa osiossa korvaan ruiskutetaan kylmää ja lämmintä vettä/ilmaa vuorotellen tasapainoelimen ärsyttämiseksi.

Normaali tasapainotestin tulos olisi, että kylmän/lämpimän veden/ilman ruiskuttamisen korvaan saa aikaan voimakkaat kiertohuimauksesta johtuvat nykivät silmänliikkeet. Itse menieren taudista tuo testihän ei välttämättä kerro, vaan pelkästään siitä, että jokin on vaurioittanut tasapainoelintä (tai jos tulos on normaali, niin vauriota ei ole). Ainakaan itselläni vielä taudin alkuvaiheessa testi ei näyttänyt mitään vikaa missään. Pyykön artikkelista vilkaisin, että 'Nämä tasapainoelimen välittämät vasteet ovat normaalit n. 60 %:lla Menieren tautia sairastavista vielä 10 v. taudin alkamisen jälkeen.'

Testi ei ole paha, vaikkei se hetkellinen huimaus mitään hauskaa tietysti olekaan. Huimaus kuitenkin loppuu, kun pääsee kohdistamaan katseensa. Itse olen saanut yhden testaajan raivon partaalle, kun en saanut pidettyä silmiäni kauniisti kiinni silloin kun olisi pitänyt. Toisella silmälläni nimittäin on ihmeellinen taipumus raottua itsestään, ja täysin pimeässä en sitä huomaa. Täti kiukutteli ja minä melkein itkin, mutta lopulta tiedot menivät koneelle niin kuin pitikin  Hymyilee
« Viimeksi muokattu: 20.05.06 - klo:07:21 kirjoittanut Marija » tallennettu

Oikea korva, diagnoosi -95
Gentamysiini x 25-30, laskut sekaisin... (Pyykkö ja TYKS)
Hornet
Keskustelija
**

KYLLÄ LÄHTEE !

Profiili WWW
« Vastaus #2 : 19.05.06 - klo:23:40 »

Kiitos Marijalle vastauksesta.
tallennettu

Oi Järki hoi ! Älä tuhoa luovaa hulluutta.
heinar
Tuore keskustelija
*

Profiili
« Vastaus #3 : 20.05.06 - klo:14:54 »

Hei.
Minullekin tehtiin samanlainen testi. Hieman eri tavalla tosin, mutta periaatteessa sama. Tulos oli lääkärin mielestä hyvä, vaikka tämä ei minua paljon lohduttanut, sillä huimaukset jatkuivat entiseen malliin.
tallennettu
Tepe
Vieras
« Vastaus #4 : 20.05.06 - klo:19:21 »

Minulle tehtiin ENG-tutkimus keskussairaalassa heti kun muut mahdolliset pään sairaudet oli poissuljettu. Menin makaamaan täysin pimeään huoneeseen ja pää laitettiin johtoja täyteen. Tämän jälkeen tuijotin kattoon yhteen kirkkaaseen punaiseen pisteeseen. Korviin puhalletttiin vuorotelle kovalla paineella ensi kuumaa ilmaa jonkan jälkeen kylmää ilmaa. Tasapainoelintä yritettiin provosoida. Tulokseksi kone piirsi koko ajan käyrää. Kun sain oikeaan korvaan nämä paineilmat, tunsin heti huimausta. Vasen puoli ei reagoinut mitenkään. Tulos oli ettei vasemman korvan tasapainoelin toimi kunnolla. Huomasin sen kyllä itsekin kokeen aikana selvästi.  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!