Suomen Meniere-liitto ry:n keskustelupalsta
22.10.14 - klo:02:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Foorumi on taas toiminnassa katkon jälkeen.

Palvelimen automaattisesti hakema päivitys sekoitti foorumin toiminnan. Samaan aikaan keskustelupalstan käyttämä domain www.suomenmeniereliitto.net meni vanhaksi  ja piti uusia. Ylläpito pahoittelee aiheutunutta katkoa.

Tilanne on foorumilla vastaa katkoa edeltänyttä tilannetta.

Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1]   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: äänien resonoituminen  (Luettu 1414 kertaa)
Noti
Tuore keskustelija
*

Profiili
« : 27.03.07 - klo:15:06 »

Sain Meniere-diagnoosin eilen. Olen tämän päivän lueskellut tätä sivustoa ja etsinyt jotakin toista, jolla olisi oireena korvassa äänien aikaansaama resonointi niin, että kaikki äänet toistuvat korvassa todella epämiellyttävänä kohinana. Itse kärsin juuri tästä vaivasta. Huimausta ei ole, päänsärky on vain jatkuvana riesana. Lienenkö yksin maailmassa tämän kohinan kanssa?
tallennettu
Adelea
Vakituinen keskustelija

Profiili
« Vastaus #1 : 27.03.07 - klo:17:27 »

En itse ole tälläistä huomannut.Kohisee ja joskus pinisee, mutta ei resonoi.Ääniherkkyyttä on ajoittain.Kyllä varmasti joku jossain joutuu kärsimään samasta vaivasta eikä tuo kovin mukavalta kuulosta.Päänsärkyyn tehokkain lääke itselläni on betaserc.Se poistaa painetta, joka laukaisee säryn.Alkuun en huomannut painetta vaan koin vain päänsäryn. Silloin söin 2X 500mg disperinin kolmesti päivässä, nyt vain ajon jälkeen tai pitkään autossa istumisen jälkeen,mutta yritän vältellä,kun vatsa ei kestä.

Täällä on monia kirjoittajia ja toivottavasti,joku osaa vastata sinulle paremmin.
tallennettu
Pena
Tuore keskustelija
*
Sukupuoli: mies

Profiili
« Vastaus #2 : 28.03.07 - klo:08:48 »

Hei ssaar ! Et ole yksin tuon ääniyliherkkyyden kanssa. Se näyttää olevan melko yleinen menieerikoilla. Minulla vasen korva kohisee jatkuvasti, ajoittain jopa matalat miesäänet tuntuvat pahalta. Muutenkin ongelma tuntuu keskittyvän matalampiin taajuuksiin, musiikista en kuule vasemmalla korvalla enää bassoja. Se harmittaa, etenkin kun olen musiikin harrastaja.

Viime kesänä oli huimausta keskimäärin kerran kuukaudessa. Syksyllä aloitin vähäsuolaisen dieetin ja Carbamidin käytön. Näyttäisi siltä että tuo yhdistelmä kohdallani toimii, koska viime syksyn jälkeen ei ole ollut huimausta. Vain kerran pientä epävarmuuden tunnetta, joka meni ohi puolen tunnin levolla. Korvan ongelma on kuitenkin pysynyt kutakuinkin samanlaisena.
tallennettu

Pena: Korvaoireita v. -95, ensimmäinen kohtaus -97, diagnoosi -03 jolloin betaserc, auttoi n. 2 vuotta. Vain Carbamid 1 x viikossa lasilliseen puolukka- tai punaherukkamehua sekä vähäsuolainen ruoka, veden juonti ja silmäjumppa syksystä -06. Carbamid 1-3 x viikossa-11.Vain Gentamycin 12/-11 ja 5/-12
Nalle
Vakituinen keskustelija
Sukupuoli: nainen

Profiili
« Vastaus #3 : 28.03.07 - klo:14:49 »

Kyllä on tuttu juttu! Ilmenee kausittain, yleensä pahempien  oireilujen välissä (täytyy sanoa näin, koska nykyään oireilen lähes kokoaikaisesti, välissä voi olla yksi helpompi päivä). Autojen ääni kuulostaa silloin tosi pahalta ja matalat äänet yleensä. Samoin äkilliset kolahdukset tuntuvat, kuin joku löisi korvalle.
Olen muuten huomannut sellaisenkin hassun jutun, että jos esim. harjaan hiuksiani, vasemmassa korvassa kuuluu paukahtelua, ihan kuin tärykalvo tärisisi. Sellainen metallinen "räminä". Vaikea selittää...Onko muut huomanneet vastaavaa??
tallennettu
Repa
Vakituinen keskustelija

Profiili
« Vastaus #4 : 29.03.07 - klo:20:06 »

Karaoketanssit olivat pahimpia jossa olen ollut, kun musiikki etenkin mikrofonin taso on aina niin heeevetin suurella. Kiertävät äänet sotkevat rymin niin ettei tanssimisesta tahdo tulla mitään nythän tosin en enään käy.
tallennettu
kipe
Tuore keskustelija
*

Profiili
« Vastaus #5 : 09.04.07 - klo:08:01 »

Jees itsellä alkaa monasti "rahisee" ravintolassa korva että pitää lähtee oikeen kauemmas tanssilattialta...
Vois kuvailla tuota rahinaa kuten kaiutin jota soitetaan liian isolla niin se särkee.
tallennettu
Musca
Tuore keskustelija
*
Sukupuoli: nainen

Profiili
« Vastaus #6 : 12.04.07 - klo:21:31 »

Hei!
Tämän vuoden puolella koettavakseni on tullut monia Meniereen viittaavia oireita. Syön nyt lääkkeitä, mutta diagnoosia vielä odotellaan. Korvalääkäri lienee seuraava tuttavuus.
Ensimmäinen ihmettelyn aihe minulla oli äänien resonoiminen: ääniharjoituksia tehdessä lauloin itseni kanssa kaksiäänisesti, toinen ääni kulki noin kvartin alempana (tavallisestihan voimme kuulla ylä-ääniä hyvässä akustiikassa). Myöhemmin tuli huimaus- ja pahoinvointikohtauksia. Niiden jälkeen en pystynyt antamaan kuorolle oikeita ääniä ja olen joutunut vaihtamaan "äänirautakorvan" toiseksi, joka ainakin tällä hetkellä kuulee oikein.
Korvissa on välillä kipua, ei kovin terävää pistelyä ja pientä zipzip-ääntä (vaikea kuvailla) tai suoraa ääntä. Aiemmin luulin verenpaineen tai väsymyksen niiden aiheuttajaksi. Hälinä ja kovat äänet eivät tunnu mukavilta. Hyvä tietää, etten ylireagoi, vaan löytynee nimikin kaikille näille kokemuksille.
Jaksamista teille kaikille!
tallennettu

Diagnoosi elokuu -07
pirjo57
Tuore keskustelija
*

Profiili
« Vastaus #7 : 14.04.07 - klo:14:27 »

Onko kellään tietoa miten vaivasta pääsee eroon, mieheni todella kärsii vaivasta. Ei voi kävellä yleistä tietä pitkin kun autojen äänet kuuluu epämiellyttävästi, astiat kolisee korvaan kovasti ym.ym. Tietääkö kukaan onko apua esim. elacit-suojaimista. Ovat kalliit mutta jos niistä tiedetään olevan apua ne kyllä kannattaa hankkia.
tallennettu
purrit
Keskustelija
**

Profiili
« Vastaus #8 : 15.04.07 - klo:14:08 »

Hei! Minulla on Menieren ohella siihen usein kuuluva tosi hankala ääniyliherkkyys. Kävin juuri perjantaina Kuulokeskuksessa asian vuoksi. Ei osata sanoa "milloin se helpottuu", mutta joitakin ohjeita sain. Kuten olen itsekin huomannut, ulkosalla kävely (ihan luonnossa) rentouttaa korvia, luonnon äänien parissa oleminen. Korvia ei saisi suojata kokonaan ääniltä, sillä korva tarvitsee tietyn määrän äänimaailmaa. Mutta sain neuvon että hankalimmilta ääniltä voin suojautua käyttämällä silloin tällöin korvatulppia. Kun korvani on hyvin kipeä ja arka, puhun esim. pakolliset kännykkäpuhelut niin, että taitan korvan ja puhelimen väliin hanskan väliin...Ja kun korva väsyy äänistä, on hyvä olla sen jälkeen rauhallisessa tilassa, jotta korva sää levättyä. Jos korva koko ajan rasittuu äänistä, ihminenhän myös stressaantuu kokonaisvaltaisesti. - Suojaimien käytöstä en tiedä, miehesi olisi hyvä kysyä asiaa hoitavalta lääkäriltä ja ellei sellaista ole, hakeutua audiologille. - Mitään poppaskonstia ei käsittääkseni ole. Psyykkinen stressi lisää ääniyliherkkyyttä. Asia on hankala, sillä kun korvat ovat kovin herkät, stressiähän syntyy! Olisi tietoisesti tehtävä asioita jotka rentouttavat korvaa, esim. luonnossa kävely. Itse vältän melua, vaikka se onkin nykypäivänä vaikeaa. Joskus pidän baskeria päässä kun tiskaan (vaikka ihan hassua, mutta suojaa hieman kolinoilta, korvatulpat toinen vaihtoehto). Olen oppimisvaiheessa itse, tasapainoittelen korvieni ja äänimaailman kanssa. Minua ainakin suuresti helpottaa luonnossa oleminen, vaikka kävelyteitä kulkeminen. Myös muunlaiset tavat rentoutua ovat hyväksi, esim. päivittäinen meditointi. Kyse on siitä että saisi sopeutettua itsensä tilanteeseen jossa korvinensa on, ja että henkinen tasapaino vahvistuisi. Audiologi sanoi että ääniyliherkkyys on haastavaa ja vaikeaa hoitaa. - Olisin kiinnostunut kuulemaan muilta palstan lukijoilta miten he ovat oppineet elämään ääniyliherkkyyden kanssa? Käyttääkö kukaan suojaimia? - VOIMIA miehellesi ja sinulle.   
tallennettu
Sivuja: [1]   Siirry ylös
  Tulostusversio  

Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!